marți, 2 martie 2010

NOTA BENE


UNELE PRECIZĂRI CU PRIVIRE LA LECTURILE ELEVILOR

În semestrul al II-lea, lecturile elevilor vor fi verificate riguros, pe durata întregului semestru şi în strictă conformitate cu Bibliografia de lecturi stabilită la începutul anului şcolar 2009 – 2010.
Elevii vor nota în caiete numai impresiile personale pentru lecturile efectuate. Nu se mai admit informatii bio-bibliografice despre autori şi nici comentarii literare, rezumate, caracterizări, prezentări generale sau eseistice ale carţilor care trebuie citite integral.
În mod obligatoriu, elevii vor consemna cu claritate pentru fiecare carte citită:
1) Numele autorului şi titlul cărţii, editura, localitatea, anul, numărul de pagini;
2) Numărul de inventar al cărţilor împrumutate de la bibliotecă (se vor cere lămuriri de la doamna bibliotecară);
3) Numărul Fişei de lectură a elevului de la biblioteca şcolii, respectiv al fişelor de lectură de la alte biblioteci din localitate;
4) Cărţile împrumutate de la bibliotecă pentru lectură şi înscrise în fişe, de la începutul anului şcolar;
5) Cărţile din bibliografia critică consultate la sala de lectură a bibliotecii, consemnate în fişă sau pe o listă cu semnătura bibliotecarei şi ştampila bibliotecii;
De asemenea, elevii vor nota cu precizie paginile citite din cărţile împrumutate (de unde până unde, integral sau parţial) şi titlurile textelor / capitolelor citite personal. Se va nota riguros la fiecare lectură în ce zi sau în ce interval de timp a fost efectuată.
Pentru fiecare 10 pagini citite, elevii vor nota rezumativ conţinutul (cu precizarea (de la pagina... la pagina...), vor consemna şi impresia produsă de lectura paginilor respective, dacă le-a plăcut sau nu şi din ce motive, şi vor transcrie obligatoriu minim două fragmente diferite, cu indicarea exactă a paginilor de la care s-a realizat transcrierea citatelor.
În mod identic se va proceda şi în consemnarea notelor de lectură şi studiu după Bibliografia critică recomandată ( pentru toţi autorii studiaţi).
Orice abatere de la prevederile de mai sus va decredibiliza elevul şi se va considera că lecturile declarate de elev nu au fost efectuate în mod real.
Elevii care citesc integral operele din bibliografia de lecturi, totalizând mii de pagini citite, şi care probează cu documente şi prin verificări riguroase această realitate vor fi notaţi cu note între 8 şi 10.
Elevii care nu parcurg lecturile necesare sau o fac în mod deficitar vor putea fi notaţi cu note între 2 şi 4.
Elevii care încearcă să utilizeze diferite metode de fraudă pentru a da impresia că au parcurs Bibliografia, fără să o fi făcut cu adevărat vor fi notaţi cu nota 1 (unu) şi nu vor putea primi, la verificările curente din lecţiile prevăzute în programă, extemporale şi teze, note mai mari de 7 (dacă nu recupereaza rapid lecturile neefectuate). Fără contactul direct cu textele literare din autorii prevăzuţi în programă, studiul limbii şi literaturii române este un automatism ireleveant şi nu poate depăşi nivelul mediocrităţii. Pe de altă parte, nimeni nu are dreptul moral să vorbească despre opera unui scriitor pe care nu l-a citit, aşa cum la matematică valoarea pregătirii elevului este dată de capacitatea sa de a aplica practic noţiunile teoretice învăţate. Elevii trebuie să renunţe la învăţarea mecanică, pregătirea superficială şi la copiat, care sunt trei grave probleme ce afectează şcoala românească de azi.
Elevii cu deficienţe elementare la scris vor copia caligrafic şi corect câte o pagină de text din cărţile citite, pentru prima şi ultima oră din săptămână şi vor prezenta la control caietele.
Elevii cu deficienţe la citit, vor reciti acasă de 3 ori sau de câte ori este necesar fragmentele literare din manualul de română.
Ambele categorii de elevi vor trebui să înregistreze un progres şcolar important în scriere şi citire până în penultima săptămână din actualul semestru.

2 martie 2010